Locuri de vizitat in Sri Lanka

Pentru cei care doresc că meargă în perioada aceasta în țara-insulă în formă de pară, uneori numită lacrima Indiei, Sri Lanka 🇱🇰.
Am fost de 2 ori: prima dată în 2017 și am stat 19 zile apoi perioada 19 dec 2018 – 6 mai 2019.

A. Chestiuni administrative

1. VIZA

Pentru 30 de zile se obține ușor: completezi un formular la adresa web eta.gov.lk/slvisa/
Ai nevoie de:
– taxă aprox. 36$;
– un bilet de avion de intrare în Sri Lanka și unul de ieșire din insulă;
– o cazare pe undeva pe care să o declari ca adresă de contact în formular;
– să fii vaccinat dacă vrei să stai o vreme în carantină într-un loc certificat de stat și astfel faci doar testul de dinainte de îmbarcare.
În general procesarea cererii este foarte rapidă: în 2017 am primit confirmarea în 3 min, în 2019 în un minut și 39 secunde, în 2022 în 6 minute.
Dacă doriți să stați mai mult viza poate fi reînnoită de două ori la biroul de Imigrări/Emigrări; prima dată cu maxim 2 și apoi cu 3 luni. O taxă + completat un formular (date personale + unde stai și dacă ai bani și bilet de ieșire din țară șamd) + parcurs 5 etape (mers la primul ghișeu pentru triaj pentru a fi fi trimis la al doilea birou de triaj 😃, interviul, plata, primirea actelor) pe care le faci în câteva ore. Dacă nu vede ceva ciudat la tine (gen cercel în nas, tatuaje dubioase, coc tip Hari Krishna la bărbați etc.) interviul cu ofițerul care prelungește viza poate fi foarte scurt: prima dată m-a întrebat dacă am bilet de ieșire din țară și ce meserie am. Următoarele două dăți n-a mai avut nicio curiozitate.

2. PENTRU CEI CARE DORESC SĂ CĂLĂTOREASCĂ CU BUGET REDUS:

transportul cu autobuzele este foarte bine pus la punct, pe rutele principale nu trebuie să aștepți pre mult ca să vină unul, rareori este necesar să consulți site-ul cu programul autobuzelor
– Uber și, mai ales, echivalentul local PikMe.

3. BANI

Plata în rupii, mai mult cash, sunt bancomate mai peste tot în zonele turistice. Eu am scos aproape numai de la HNB și am schimbat euro la Bank of People.

4. AUTO

Se conduce pe partea greșită, lent și haotic (oricând îți poate sări în față un motociclist sau un șofer de tuktuk), dar există mitul ca sunt șoferi europeni care nu au făcut accident în primele 15 minute de condus. Mașinile nu sunt chiar ieftine de închiriat, un scuter poate fi găsit uneori și la 5Euro/zi, hai 8-12E dacă nu ești expert în negociere. Legea spune că trebuie să echivalezi permisul la un birou din Colombo, o simplă formalitate, poate fi și delegat cineva să se ocupe. Eu am aflat după ce am plecat de această regulă, prietenii mei nomazi de acolo nu cred că știu nici în ziua de azi.
Dacă totuși vrei să faci asta ține minte două reguli:
– claxonează mai tot timpul ca să-ți faci simțită prezența, cam de vreo 5-10 ori pe minut;
– șoferul autobuzului este regele șoselelor în #srilanka ; dacă claxonează de două ori treci în lateral ca să-l lași să te depășească pe mijlocul drumului, dacă auzi sunetul prelung sari imediat în stânga fiindcă mastodontul accelerează și te va face terci dacă nu i te supui.

B. Ce mi-a plăcut cel mai mult

Modul cum civilizația [umană] se întrepătrundea cu lumea animalelorpăunii stăteau uneori pe gardul casei mele, maimuțele săreau peste acoperiș în drumul spre livada de alături, în curte am numărat 7 soiuri de șopârle (inclusiv 2 varani care veneau din când în când să verifice coșul de gunoi și obișnuitul gecko ❤ din fiecare cameră) plus o cobră uriașă care speram să înfulece veverițele care zbierau în fața ferestrei în fiecare dimineață și se certau cu niște vrăbii mai mari decât ele și porumbeii.

C. Obiective turistice

Am făcut o listă de obiective vizitate sau de care am auzit și care cred că merită a fi luate în vedere, viziunea mea este a a unei persoane care nu a călătorit prea mult, dar care și-a organizat vacanța pe cont propriu. Le-am grupat pe categorii.

1. LOCURI ISTORICE

1.1. Sigiriya Lion Rock = celebra și înalta (349m) stâncă din Sri Lanka 🇱🇰 aruncată în mijlocul câmpiei, loc de refugiu pentru călugări budiști și reședință a unui rege care l-a omorât pe tac’su [ca să-i ia locul] precum meșterul Manole pe nevastă-sa, 30$ taxa de acces. La ceva distanța de ea este Pidurangala Rock, sora ei lipsită de poveste istorică precum geamănă ei, „intrarea” (dreptul de a urca pe stâncă) este de doar 500 de rupii (aprox 2.5Euro).
Sigiriya
1.2. Complexul Anuradhapura, ruinele unei foste capitale. 25$ biletul + 600 rupii închirierea unei biciclete de la funcționarul care vindea biletele de intrare.(Atenție la ofertele localnicilor, uneori te pot duce cu tuktuk-ul pentru 10-15Euro în vreo 3 locuri gratuite sau chiar pot intra în oraș, dar vei fi verificat de biletele la ieșire și le vei plăti atunci, nu e o afacere. Poți fi controlat și în interiorul complexului de bilet, eu am fost imediat după atentatele din 2019, nu era mai nimeni, erau, cred, vreo 10 militari/polițiști pentru fiecare turist (de fapt nu-mi amintesc să fi văzut turiști străini în afară de trei tinere franțuzoaice și vreo doi pensionari britanici).
1.3. Complexul Polonaruwa, ruinele altei capitale, 25$ biletul + 500 rupii închirierea unei biciclete ptr 2 zile de la un domn care aștepta în stația de autobuz.
1.4. Peștera Templu din Dambulla (Dambulla Royal Cave Temple, cuplat cu Golden Temple) – 153 de statui ale lui Buddha, 1500rupii. Atenție: este posibil ca acum să nu mai fie permisă fotografierea peste tot, cel puțin acum câteva luni circulau niște meme-uri srilankeze cu turiști est europeni care-și făcuseră poze de grup cu panoul „no foto” lângă ei.
1.5. Templul Dintelui Lui Buddha din Kandy, 1500rupii. Mai este un muzeu în cadrul lui, nu mai știu taxa, mi-au plăcut foarte mult replicile diferitelor temple budiste din lume.
Ar mai fi și urme ale civilizației coloniale, cel mai vizitat fiind fortul din Galle.

2. LOCURI PENTRU RELAXARE:

Plaje în toate colțurile țării, că doar este o insulă de prin preajma ecuatorului. Curenții „trag” foarte tare, valuri puternice (se practică sportul ăla cu placa mai peste tot), cei cu copii mici trebuie să-i aibă tot timpul în vedere, dacă nu vor să ajungă să-i caute disperați prin ocean. În Hikkaduwa, am văzut broaște țestoase care vin la mal pentru a fi hrănite de turiști din palmă precum niște căței. Snorkeling-ul se poate practica în multe zone, eu de Hikkaduwa am fost încântat, e cam ca pentru copii mici.
Am mers la plajă de mai multe ori în Mirissa (inclusiv la o plajă secretă), Hikkaduwwa, Welligama, Tangalle, Negombo și le-am văzut în cel puțin o zi pe cele din Colombo (atenție, există în capitala Sri Lankăi o zonă pe malul oceanului de plimbare, dar este pentru PROMENADĂ, pe alt grup cineva se mira că era singura persoană care făcea plajă acolo, e ca și cum te-ai dezbrăca în costum de baie în Piața Unirii din București doar pentru că ai văzut ceva nisip pe malul Dâmboviței), Ahangama, Midigama, Unawatunna (inclusiv Jungle Beach), Gale, Bentota, Kogala.
În partea de sud și sud-est par ar fi cele mai recomandate și aș putea confirma, cu mențiunea că n-am ajuns în partea de nord [cu plaje sălbatice, pustii sau aproape pustii] și în partea de vest. Am pierdut vreo 10 zile după atentate și am tăiat zona de pe listă. Oricum a fost palpitant cât am fost puțin prin partea de nord: toți bărbații era coborâți din autobuz pentru verificările efectuate de niște domni cu armele automate atârnate de gât, uneori îndreptate explicit către ei, femeile erau doar controlate în genți, poșete și boccele.

3. NATURĂ

3.1. Parcuri Naționale
3.1.1. Yala (5500-6200 rupii pentru bilet + jeep = tot), cel mai renumit, am o anumită rezervă fiindcă de la intrarea în parc totul se transformă într-o goană a șoferilor spre locul unde au fost observați leoparzi. În 2017 n-am văzut leoparzi, în 2019 au fost 3, dar într-o postură foarte puțin onorantă pentru ei, adică mâncau bătaie de la un „porc mistreț”. În 2017 un sigur crocodil de departe (suspectam că este împăiat sau din plastic și pus să impresioneze turiștii), în 2019 am văzut 21, iar unul a avut vreo 15-20% șanse să mă înfulece (n-am respectat regula de a nu coborî din jeep, ba mai mult m-am dus pe malul unui mic lac de dinafara parcului când așteptam să se facă ora de intrare, că doar n-or fi crocodili în balta aia șamd). Acum „cred în crocodilii din Yala”.
3.1.2. Udawalawe (5500rupii pentru bilet + jeep = all inclusive) pentru a vedea mai mult de 50 de elefanți și o mulțime de alte animale, mi-a plăcut foarte mult.
3.1.3. Sinharaja Rain Forest, singurul parc în care am mers „pe jos” (este obligatoriu însă compania unui ghid autorizat și plătit), am dat rupiile degeaba, cobra din curtea casei mele putea mânca la micul dejun pitoni de 50 de ori mai grei decât cei pe care i-am văzut, iar varanii care mă vizitau „acasă” aproape zilnic vreo 10-20 dintre șopârlele pe care mi le-a arătat profesional ghidul. Nu mai vorbesc de varanul din vecinimare cât jumătate de crocodil. Dar poți face baie în mijlocul junglei sub atenta supraveghere a unui ghid sub influența unor substanțe halucinogene produse local (am învățat să-i recunosc după… dinți, metodologia de identificare rareori dă greș).
3.1.4. Am văzut că multe agenții au în plan Minerya (probabil pentru a-l lega de Sigiriya, Polonnaruwași Dambulla), din descrieri am văzut că se apropie de Udawalawe „ca stil”.
3.1.5. Wilpathu are un bun renume, însă, e ceva mai în nord, era închis sau așa am crezut când am vrut să merg, același stres al autoritățile legat de frica de noi atentate. Nu e pe ruta clasică a tururilor organizate.
3.1.6 Horton Plains – n-am ajuns, grupul de care eram lipit atunci când am ajuns prin zonă n-a vrut (probabil din zgârcenie), iar eu habar n-aveam unde mă aflu.
3.1.7 Orfelinatul elefanților din Pinnawala. Frumos (2019), dar e bine să nu-ți bagi nasul/trompa prea mult dacă vrei să... Mai există o fundație care se ocupă tot cu protejarea pachidermelor în Pinnawala, însă în beneficiile biletului de intrare există și un călărit de elefant, ceea ce eu n-am știu și până să mă dezmeticesc bine (șoferul m-a dus aici în 2017 în loc de dincolo)… în concluzie… am greșit.
3.2. Sri Pada (Adam’s Peak), urci 5555 trepte noaptea, peste 1000m diferență de altitudine, 15-20grd diferență temperatură, pentru un răsărit de soare la îngrămădeală. Merită urcușul, chiar dacă nu ajungi în vârf. Pentru budiștii din Sri Lanka este un loc încărcat de semnificații religioase („Urma pasului lui Buddha”), deci nu pantaloni scurți (oricum sunt 5-10grd C în vârf) + descălțat în vârf șamd.
3.3. Croazieră pe mare [în Mirissa] pentru văzut balenele. Dacă pentru 2500-3500 rupii (direct la organizator prețurile parcă erau de 6500 de rupii, dar mai toți dealerii vindeau la 2500-3500) crezi că merită o plimbare pe mare vei fi mulțumit, altfel vei considera că ai luat o mare țeapă (de obicei pot fi văzute vreo 2-5 cozi de balenă și tot atâtea spinări de-ale lor la cel puțin 300m distanță + foarte rar câte un jet de apă). Am văzut însă pești zburători și am fost foarte încântat de asta.
3.4. Grădina botanică din Peradenya (lângă Kandy, 1500 rupii), mi-a plăcut extraordinar de mult. Peste o lună am vizitat-o pe cea mult mai renumită din Singapore și… 😃
Sunt și o mulțime de vulpi zburătoare, imens de multe, terifiant să vezi zeci de mii de „vampiri” simpatici și vegetarieni pe cer.
3.5. Călătoria cu trenul Kandy – Ella (plus ce mai găsești prin Nuwara Eliya și Ella: cascade, Little Adam’s PeakNine Arches Bridge…).
3.6. Vizite la plantații de ceai (+fabrică de prelucrare) și/sau de arbori/arbuști exotici etc. Sunt o mulțime fără taxă, cu magazin la sfârșitul turului. Am fost și la o fabrică de hârtie din caca de elefant. Cam comercial totul, dar… ești turist, nu… Totuși unele sunt foarte interesante.
3.7. Cascade, au fost destul de plăcute plimbările de câteva ore până în vârful lor (Diyaluma Falls***** ❤, este excepțional în vârf și se poate ajunge cu tuktuk-ul pe o cale ocolitoare de la bază, Lovers Leap Falls am escaladat-o și era să cad din vârf, m-am lecuit de acest sport). La 2 dintre ele a mers și de o baie (Diyaluma Falls***** ❤ și Ravana Falls). 😃

4. TURISM SE… SENTIMENTAL

4.1. For men => GO TO Thailanda
4.2. Pentru femei există o mulțime de oportunități, orice picolo de la terasele de pe plajă se visează un gigolo care să facă o occidentală să-și piardă mințile, iar el să o stoarcă de bani. În majoritatea cazurilor femeile profită de ei și rămân cu buza umflată, adică „și ….ți, și fără bani”, beneficiind doar de acoperirea cheltuielilor privind băutura, mâncarea, țigările și drogurile. Atenție! Pentru infracțiuni legate de droguri, există pedeapsa cu moartea, însă nu s-a mai aplicat de vreo 40 de ani, călăul oficial al Sri Lankăi trăind o viață perfectă de bugetar: venea la serviciu fără să facă nimic.